Як відкрити фірму в Іспанії:
Оскільки українці наразі не є громадянами ЄС, відкриття фірми пов'язане з деякими особливостями та вимогами. Але відразу розвіємо міф: для відкриття власної фірми немає потреби отримувати візу або дозволу на проживання і бути резидентом Іспанії: якщо вся робота буде виконуватися найманим персоналом або іспанськими партнерами, якийсь цивільний статус засновнику оформляти взагалі не обов'язково. Якщо ведення справ буде здійснюватися самостійно - без як мінімум бізнес-візи не обійтися.
Ще краще - отримання виду на проживання для створення бізнесу (Residencia temporal у trabajo por cuenta propia). Для його отримання, відповідно до Положення, затвердженого Королівським Декретом №557/2011, іноземець повинен:
- не бути громадянином €С;
- перебувати легально на іспанській території;
- не мати судимості в Іспанії та країні проживання протягом останніх 5 років;
- не мати заборон на в'їзд в Іспанію і не розглядатися як особа, небажану для допуску в Іспанію;
- дотримуватися вимог законодавства до конкретного виду комерційної діяльності;
- володіти необхідною кваліфікацією та досвідом для реалізації конкретного бізнес-плану (якщо це орендний бізнес - кваліфікація ріелтора, якщо будівельний - будівельну освіту);
- довести достатність запланованих інвестицій для реалізації бізнес-плану відкриття та необхідних робочих місць;
- довести джерела фінансування і наявність коштів для власних потреб та утримання членів сім'ї.
Незалежно від форми власності юридичної особи, алгоритм реєстрації майже завжди буде складатися з наступних кроків, які включають:
1. Отримання консультації, підготовку необхідних документів;
2. Отримання сертифікату в Центральному торговому реєстрі про унікальну назву фірми;
3. Підготовка і підписання установчих документів, реєстрація їх у нотаріуса;
4. Відкриття розрахункових рахунків;
5. Реєстрацію в податковому агентстві, отримання номера платника податків;
6. Реєстрацію в Торговому реєстрі провінції;
7. Отримання муніципальної ліцензії, залежно від виду діяльності;
8. Реєстрацію в системі соціального забезпечення, якщо планується найманий персонал.
Підготовка документів
Весь вищеописаний алгоритм проходження обов'язкових процедур, по суті пов'язаний зі збором необхідних документів. Це досить трудомісткий і кропіткий процес, який багато хто вважає за краще доручити фахівцям-посередникам. Сьогодні в Іспанії діють Punto de Atención al Emprendedor (PAE) - т.зв. служби підтримки підприємців, де вони можуть отримати необхідні консультації, допомогу в підготовці дозвільної документації, оформити DUE - єдиний електронний документ.
Знайти найближчу службу тут.
Втім, ніхто не забороняє готувати документи самостійно. Однак врахуйте, що крім бізнес-плану і вищеописаної дозвільної документації потрібно також підготувати установчі документи, офіційні книги обліку, реєстраційні папери та масу іншої документації.
Вид діяльності та назва
Ведення бізнесу - завдання не для дилетантів, тому до вибору роду діяльності варто підходити більш ніж грунтовно, виходячи з наявної кваліфікації та досвіду, розміру потенційних інвестицій та ситуації на ринку. Паралельно варто визначитися з формою власності. Якщо у планах наймати працівників, залучати партнерів і при цьому обмежено відповідати за зобов'язаннями підприємства, логічніше всього зупинитися на Sociedad Limitada (ТОВ).
Наступний важливий етап - вибір назви для компанії та реєстрація в Центральному торговому реєстрі (Registro Mercantil Central), яка має бути унікальною. Сама реєстрація назви фірми не вимагатиме значних зусиль. Вона можлива або поштою, або через RMC. Заявнику дозволяється запропонувати до 5 ідей назв власної компанії - це робиться спеціально на випадок, якщо обрана номінація вже зайнята: в такому разі реєстрації підлягатиме саке унікальне назву за списком.
Заявка буде розглядатися протягом 3 днів, у результаті заявнику поштою надсилається сертифікат, що підтверджує відсутність у реєстрі компаній фірми з такою ж назвою (Certificación negativa del nombre de la sociedad).
Він буде діяти протягом трьох місяців з можливістю продовження терміну дії на той же період. За цей час засновники комерційного товариства повинні зробити реєстрацію в провінційному торговому реєстрі.
Підготовка установчої документації
Наступний етап - підписання публічного акту (Escritura pública) - документа, яким засновники домовляються про заснування нового комерційного товариства, незалежно від форми його власності. Він підписується усіма засновниками, будуть вони фізичні або юридичні особи, і, в тому числі, повинен зазначати кожного із засновників, їх внесок на адміністрацію створеного підприємства.
Крім того, публічним актом затверджується Статут майбутньої компанії, який також є установчим документом і повинен містити:
- повне найменування компанії;
- юридичну адресу кампанії;
- розмір статутного капіталу і його частки, що належать кожному з партнерів- засновників;
- предмет та принципи діяльності компанії, які об'єднують засновників;
- засіб управління компанією чи інший спосіб адміністрування, колегіальні органи товариства;
- спосіб прийняття рішень колегіальним органом.
Відкриття розрахункового рахунку компанії
Очевидно, що підприємства для ведення господарської діяльності потрібно розрахунковий рахунок, відкритий у банку Іспанії. Відкрити його без податкового номера підприємства (NIF), мова про який піде нижче, не представляється можливим. Разом з NIF, підписаними у нотаріуса установчими документами, довіреністю (для представника), довірена особа має звернутися до будь-якого банку в Іспанії.
Для фізичних осіб процедура відкриття розрахункового рахунку має деякі особливості, залежно від того, чи є вони резидентами Іспанії. За великим рахунком, отримати банківську карту в банку можуть і нерезиденти, однак для них можуть бути передбачені деякі обмеження.
Отримання податкового номера
Кожен платник податків, будь то фізична або юридична особа, повинен володіти унікальним податковим номером, який присвоюється йому Податковою службою (Agencia Tributaria). Юридичним особам присвоюється індивідуальний податковий номер (NIF), що складається з 9 знаків: букви, що позначає форму власності, 7 випадкових цифр і контрольного символу.
Отримати такий номер необхідно до вчинення будь-яких фінансових або господарських операцій від імені товариства, в тому числі й до відкриття розрахункового рахунку.
Для оформлення NIF представник товариства повинен звернутися в місцеве Управління податкової служби (Administración de la Agencia Tributaria) за місцем реєстрації компанії. З необхідною інформацією та адресами податкових управлінь в регіонах можна ознайомитися тут.
Для отримання тимчасового NIF необхідно надати:
- заяву за формою 036, яку можна сформувати та роздрукувати тут;
- угоду сторін про наміри створити компанію (El de acuerdo voluntades);
- сертифікат торгового реєстру про відсутність іншої фірми з обраною назвою;
- перелік партнерів, які до реєстрації фірми несуть за неї солідарну відповідальність.
Для отримання остаточного ідентифікаційного номера заявникам доведеться представити:
- заяву за формою 036;
- копію публічного акту, засвідченого нотаріусом;
- свідоцтво про реєстрацію у товарному реєстрі;
- податковий номер представника суспільства, що подає декларацію про перепис (la declaración censal);
- довіреність для представників (якщо вони не є такими за установчими документами).
Реєстрація компанії
Протягом місяця після підписання у нотаріуса публічного акту необхідно зареєструвати фірму в Провінційному торговому реєстрі (Registro Mercantil de la provincia) за місцем реєстрації компанії. Реєстрація буде здійснюватися на підставі заяви представника суспільства, публічного акту, копії документа, що підтверджує NIF, у тому числі тимчасового, а також документа, що підтверджує Liquidación del Impuesto de Transmisiones Patrimoniales. За результатами заявникам видається свідоцтво про реєстрацію, що є важливим кроком для здобуття компанією провосуб'єктності: з цього моменту товариство стає юридичною особою та отримує всі відповідні права й обов'язки.
Але на цьому процедура оформлення не закінчується. Для ведення повноцінної господарської діяльності компанії потрібно легалізувати бухгалтерські та корпоративні книги (Legalización de libros), зареєструватися в реєстрі роботодавців, системі соціального забезпечення, отримати у міській раді ліцензію на здійснення діяльності, зареєструватися в інших реєстрах, в залежності від виду діяльності компанії, а також здійснити інші дії, з якими детальніше ознайомитися можна тут.